Ce se intampla daca circuli iarna cu anvelope de vara si vara cu anvelope de iarna

Te-ai intrebat vreodata ce se poate intampla daca circuli iarna cu anvelope de vara si vara cu anvelope de iarna? La aceasta intrebare vom incerca sa raspundem in acest articol.

Cu anvelope de vara pe timp de iarna

Este atat de periculos sa circuli cu anvelope de vara pe timp de iarna, incat legea romana interzice in mod expres asta:

Interzis prin lege

Este stabilit prin lege ca daca temperatura exterioara scade sub 7 grade Celsius, conducatorii auto sunt obligati sa-si monteze pe masini anvelope iarna. Amenda in acest caz este cuprinsa intre 1.125 si 2.500 de lei si retinerea certificatului de inmatriculare. Legea este gandita de asa natura, deoarece anvelopele de vara sunt facute sa fie bune la temperaturi de peste 7 grade Celsius.

Lipsa aderentei

La anvelopele de vara cauciucul din ele este putin mai tare ca sa tina masina pe asfaltul ce se poate incinge spre 60 de grade. De la temperaturi sub 7 grade in jos, cauciucurile de vara se intaresc si nu mai au aderenta. Nici cel mai sofisticat sistem de franare nu o sa asigure oprirea masinii un conditii de siguranta.

Distanta foarte mare de franare

Distanta de franare pe timp de iarna este un alt factor de luat in calcul. Daca ai anvelopele de vara, pe un drum inzapezit, la o viteza de 50 km/h iti trebuie 43 de metri din momentul în care ai frânat pana in momentul in care masina se opreste, comparand cu 35 de metri in situatia in care ai cauciucuri de iarna. Pe gheata vei aluneca 70 de metri daca franezi cu cauciucuri de vara la o viteza de 35 km/h, pe cand cu cauciucuri de iarna cu 10 metri mai putin.

 

Asadar riscul cel mai mare daca circuli cu anvelope de vara pe timp de iarna, pe langa amenda si retinerea certificatului, este faptul ca nu vei avea aderenta. Iar pe un drum inzapezit asta se traduce prin faptul ca masina se va comporta ca o sanie.

Citeste si: Cum distingem o anvelopa de iarna de una all season

Cu anvelope de iarna pe timp de vara

Legea nu interzice circulatia cu anvelope de iarna pe timpul verii dar sfatul nostru este sa nu faci asta din mai multe motive:

Distanta mare de franare si aderenta scazuta

Pneurile de iarna au o compozitie mult mai dura si mai densa decat anvelope vara. Ele sunt facute sa devina mai moi la temperaturi scazute si mai tari cand este cald afara. Asta inseamna ca, daca vei merge cu ele pe timp de vara, vor fi mult mai rigide decat ar trebui. Situatia va atrage dupa sine o distanta de franare mult mai mare decat e normal, iar aderenta mult mai redusa. Vei observa trepidatii in curbe, chiar si derapaje, daca folosesti cauciucuri de iarna pe timp de vara.

Uzura prematura

Uzura anvelopelor de iarna se petrece de 2 ori mai rapid pe timpul sezonului cald. Profilul acestora este facut special sa dea cel mai bun randament atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. In conditiile in care ele devin mai rigide vara, sa folosesti un set nou atunci cand e cald afara inseamna risipa de bani. Iarna urmatoare iti poti cumpara deja altele.

Risc de acvaplanare

Anvelopele de iarna cresc sansele de acvaplanare a masinii. Pentru ca profilul pneurilor de iarna este special gandit pentru gheata si zapada, nu pentru apa. Anvelopele de iarna nu reuseste sa evacueze apa de pe asfalt la fel de repede ca cele de vara si vei simti acvaplanare pe la 60 km/h.

Citeste si: Ce este acvaplanarea si cum o putem evita

Articol recomandat de magazinul de anvelope Auto-Soft.ro – pune-te pe roate!

Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale.