O organizație internațională care să unească companiile românești pentru o piață mai transparentă a mașinilor second hand

O Organizație Internațională Care Să Unească Companiile Românești Pentru O Piață Mai Transparentă A Mașinilor Second Hand

Cumpărătorii de mașini second hand din întreaga lume se confruntă cu aceeași problemă: fraudele sistematice comise de către vânzătorilor fără scrupule. Pentru a-și umfla marjele de profit aceștia comit tot felul de nereguli, iar cumpărătorii nu trebuie să caute foarte mult pentru a da peste vehicule cu documente falsificate, kilometraje date înapoi, sau mașini cu tot felul de informații ascunse.

Asociație de InformațiiAuto (AAI) a fost înființată pentru a educa cumpărătorii de mașini rulate șipentrua lupta împotriva fraudelor. Inițiativa își va începe misiunea internațională de a aduce mai multă transparență în piețelede mașini second hand pornind cu 5 țări europene: România, Cehia, Ungaria, Lituania și Polonia.

Motivul înființării asociației

După cum explică președintele asociației, domnul Matas Buzelis, scopul acestei organizații non-profit este de a aborda și rezolva problemele din piața de mașini second handprin intermediul educației și al comunicării.

Vânzătorii escoci de mașini second hand sunt obișnuiți să profite de asimetria informațională dintre ei și cumpărători, ceea ce duce în cele din urmă de cele mai multe ori la o dezamăgire completă a celor care le devin clienți. Mulți cumpărători de mașini rulate sunt prea naivi și nu conștientizează posibilele necazuri în care se pot afunda la achiziționarea unei mașinisecond hand. Am observatcă problema fraudei aproape sistematice din acestă piață nu primește atenția necesară pentru a găsi soluții la nivel internațional și de aceea a fost înființată Asociația de Informații Auto” -explică domnul Buzelis.

Unește o paletă bogată de părți interesate

AAI reunește toate părțile interesate într-o încercare de a aduce mai multă transparență, claritate și încredere în piețele de mașini second hand din întreaga lume. De la instituțiile guvernamentale cehe și dealerii de mașini second hand până la firmele de IT din domeniul auto și companiile de date, toți sunt rugați să se alăture organizației la aaintelligence.org.

Matas Buzelis subliniază că beneficiind de o voce unită și puternică, orientată spre cumpărătorul de mașini rulate, a companiilor și instituțiilor de prestigiu din domeniul mașinilor second hand, situația de pe această piețe se poate schimba în bine.

Abordări diferite în funcție de țarăPotrivit președintelui Asociației de Informații Auto, nici o țară nu face suficient pentru a lupta împotriva escrocilor, în timp ce comerțul transfrontalier cu mașini rulate deține cea mai mare rată de fraudă (având o pondere de până la 50% de mașini cu kilometrajul dat înapoi). Mai mult, unele guverne nici măcar nu încearcă să protejeze cumpărătorii de mașini second hand. Domnul Matas Buzelis oferă exemplul perfect de abordare complet diferită a diverșilor membri ai Uniunii Europene.„Comparația dintre Suedia și Germania vorbește de la sine. Ambele țări aparțin UE, dar sunt foarte diferiteîn ceea ce privește transparența pieței de mașini second hand. Mașinile importate din Suedia au o istorie ușorde urmăritîn timp ce trecutul vehiculelor importate din Germania este de obicei ținut sub cheiedeparte de ochiulpublic. Ceea ce înseamnă că cei care-și cumpără omașinăimportatădin Germania își asumă un risc considerabil mai mare” –precizează domnulBuzelis.Nu accidental este Germania mai expusă. Este de departe cel mai mare exportator de mașini second hand din Europa. Prin urmare,mașinile importate din Germania alcătuiesccea mai mare cotă de mașini uzate importate în Republica Cehă.Caută să protejeze interesul publicExistă două moduri în care poate decurge experiența deținerii unei mașinii după achiziționarea unui vehicul rulat. Fie cumpărătorul este mulțumit de alegerea făcută, fie este dezamăgit dacă vehiculul a avut parte evenimente dubioase în trecut de care nu se știa și a avut nevoie rapid de lucrări costisitoare de întreținere. Pentru vânzătorii de mașini rulate nu există nici o amenințare sau risc în cadrul tranzacției de vânzare sau după. Mai mult,aceștia chiarpar să fie protejați prin neglijențăde către unele guverne care încă nu oferă informațiisuficientedespre istoricul autoturismeloridentificatecu ajutorulnumăruluiVIN –un demerscare ar puteadezvălui starea reală a vehicululuiîn cazul în care ar returna un set complet de date.Domnul Buzelis subliniază că primul și cel mai important motiv din spatele existenței unuinumăr de identificare unic al fiecăruivehicul este securitatea. Odată ce cumpărătorii sunt protejați sau au primit un istoric verificatal autoturismului în cauză, nivelul de fraudă ar trebui să se reducă semnificativ.„Scopul nostru este să ne asigurăm că interesul public este protejat –nu invers. Iarpentru a face acestlucrutrebuie să acționăm împreună cu instituțiileguvernamentale, cu dealeriirespectabilidin piațăși firmeleIT sau companiile de baze de date din industriaautomobilistică, inclusiv platforme clasificate, startup-uri și așa mai departe” –precizează Matas Buzelis din parteaAAI.

Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale.