Simptomele unei turbine defecte

Tubosuflanta sau turbina este un agregat care foloseste energia gazelor de evacuare emise de motor pentru a comprima aerul care intra in motor. Turbina auto confera o putere mai mare motorului, o accelerare mai rapida, cuplu mai mare, un consum de combustibil scazut si reduce emisiile poluante. Asadar este o piesa vitala pentru functionarea optima o motorului tau diesel sau benzina de generatie mai noua.

Simptomele unei turbine defecte

Pierderea de putere (fara fum) – in acest caz poate fi vorba de turbosuflanta numai daca aceasta are geometria variabila blocata. Daca se constata ca nu este blocata geometria variabila atunci poate fi vorba fie de actuatorul vacumatic sau electronic in functie de caz. Daca si acesta este in regula atunci mai avem de verificat daca avem vacuum corespunzator pe traseul catre actuatorul vacumatic de pe turbosuflanta. Daca nu este nici unul din aceste cazuri va trebui sa mergeti la un service care sa va faca o constatare.

Pierderea de putere (cu fum negru) – in acest caz avem de verificat doua lucruri: 1 – se verifica traseul turbina -> intercooler -> admisie. Aici trebuie sa verificam daca avem intercooler-ul spart sau fisurat ori poate fi vorba de vre-un furtun iesit sau spart. Daca totul este in regula mergem la punctul 2 unde trebuie sa verificam supapa EGR ( exhaust gas recirculation) aceasta poate fi blocata pe deschis si atunci amestecul combustibil-oxigen nu va mai fi efectuat corect. Daca si acesta este ok atunci iti recomandam sa apelezi la un service specializat in reparatie turbosuflanta.

Pierderea de putere (cu fum dens alb) – in acest caz putem fi siguri ca este vorba de turbosuflanta. Acest lucru se intampla in momentul in care axul turbosuflantei se rupe si tot uleiul care trece prin turbosuflanta este aruncat pe evacuare. Va trebui sa opriti motorul si sa contactati o firma de tractari care sa va duca la cel mai apropiat service.

Citeste si: Functionarea unui debitmetru de aer

Sfaturi pentru intretinerea turbinei

Nu accelerati puternic vehiculul dumneavoastra pana cand motorul nu a ajuns la temperatura de lucru (uzual 90°C). In acest fel evitati socul termic asupra componentelor turbosuflantei.

Dupa o perioada de functionare la turatie mare (regim de autostrada de exemplu) permiteti motorului si implicit turbosuflantei sa se raceasca treptat prin a-l lasa sa functioneze la relanti 1-2 minute.

Schimbati uleiul motorului dumneavoastra in mod regulat (termen prevazut de fabricantul autovehiculului dumneavoastra), folositi un ulei de calitate, cu norma specifica motorului dumneavoastra.

Inlocuiti filtrul de aer periodic sau ori de cate ori este necesar (la recomandarea atelierului de service), curatati si carcasa filtrului de aer.

(Video) Cum functioneaza turbosuflanta

Citeste si: Tot ce trebuie sa stii despre diferential

Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale.