În calitate de consumatori, mulți dintre noi sunt obișnuiți cu abonamentele lunare la diverse servicii online, cum ar fi Apple TV+ sau Netflix. Cu toate acestea, în viitorul apropiat, această practică ar putea afecta și pe proprietarii anumitor mărci de mașini. Poate părea ciudat, dar mulți producători auto au început să perceapă taxe pentru funcții suplimentare, inclusiv pentru cele care sunt deja integrate în mașină. În centrul atenției se află acum BMW, constructorul auto german care a introdus un abonament plătit pentru încălzirea scaunelor destinat consumatorilor din mai multe țări europene. Sunt abonamentele pentru deblocarea anumitor caracteristici cu adevărat viitorul industriei auto?
Probabil că mulți vor considera o astfel de politică a producătorilor de automobile ca fiind o modalitate suplimentară de a obține profit, adică o abordare lacomă și care exploatează. Cu toate acestea, din cauza pandemiei COVID-19, industria auto se confruntă cu o serie de lipsuri în lanțul de aprovizionare și de microcipuri. Cu toate acestea, Matthias Schmidt, analist al pieței auto europene, a declarat că această abordare de furnizare a unor caracteristici exclusive pe bază de plată a fost dezvoltată în ultimii cinci ani. Și asta înseamnă că nici pandemia, nici invazia rusă din Ucraina nu sunt principalele motive pentru care proprietarii de mașini vor trebui să plătească în plus pentru o mașină mai confortabilă.
Pe măsură ce toate aspectele vieții se digitalizează, industria auto nu stă pe loc. Nu a făcut pași revoluționari precum industria jocurilor de noroc cu site-uri precum online casino Frank, care beneficiază din ce în ce mai mult de mediul online. Cu toate acestea, modelul de afaceri din lumea automobilelor suferă unele schimbări, iar experiența auto din viitor ar putea fi foarte asemănătoare cu modul în care utilizați platformele de streaming în prezent. Anterior, producătorii de automobile obțineau o mare parte din profituri vânzând mașini atunci când o unitate completă ieșea de pe linia de producție și ajungea la ușa clientului ca produs complet operațional. Cu toate acestea, potrivit lui Schmidt, o mașină modernă va fi un fel de centru de profit pe tot parcursul ciclului său de viață.
O nouă abordare de afaceri de la BMW
Atunci când s-a aflat că BMW oferea scaune încălzite ca funcție disponibilă cu un abonament lunar, știrea nu a ținut mult timp prima pagină a ziarelor. Cu toate acestea, se pare că producătorul de automobile are multe alte caracteristici care pot fi deblocate la nevoie și contra cost. Conducătorii auto francezi, de exemplu, vor putea utiliza funcția de încălzire a volanului plătind 15 euro pe lună pentru această opțiune. Un pic mai ieftină (10 euro pe lună) este funcția automată a luminii de întâlnire. Noua abordare comercială a BMW le oferă clienților acces la caracteristici pe care nu le-au comandat atunci când au cumpărat vehiculul, ceea ce pare a fi un avantaj. De asemenea, aceasta prezintă unele avantaje pentru proprietarii secundari, deoarece le oferă acces la caracteristici care nu au fost comandate de proprietarul principal.
BMW nu este singura companie care percepe o taxă lunară pentru caracteristici suplimentare sau ascunse ale vehiculului. Alți mari producători auto, printre care Volkswagen, Audi, Toyota și Tesla, s-au alăturat acestei noi tendințe. De asemenea, a fost dezvăluit faptul că unele modele Toyota cu funcție de pornire a motorului de la telecomandă vor oferi, de asemenea, acces la aceasta pe baza unui abonament cu plată. Cu toate acestea, reprezentanții Toyota au declarat între timp că nu intenționează să vândă pornirea de la telecomandă ca o caracteristică opțională.
Gadget avansat pe roți
Mașinile moderne sunt mult mai mult decât un motor, o transmisie și un sistem de frânare. Acestea devin din ce în ce mai dependente de software și, prin urmare, producătorii de automobile caută să optimizeze software-ul pentru a-l face compatibil cu principalele sisteme de operare mobile, cum ar fi Android și iOS. Recent, Apple a prezentat o nouă versiune a CarPlay, cu ajutorul căreia proprietarii de mașini vor putea plăti combustibilul la benzinării prin câteva atingeri de pe tabloul de bord. Aplicația pentru carburanți este una dintre inovațiile care vor propulsa industria către viitor. Compatibil cu software-ul auto modern, CarPlay va fi capabil să afișeze toate datele relevante, inclusiv temperatura motorului, nivelul de combustibil și multe altele. Întrebarea este dacă producătorii de automobile vor dori să colaboreze cu Google și Apple sau să își vor dezvolta propriul software pentru a concura pe această nișă.