Totul despre uleiurile auto

Uleiul de motor este esential pentru o viata lunga si fara probleme a motorului. Rapoartele TUV au demonstrat ca una din cinci masini verificate functiona cu prea mult sau prea putin ulei in instalatia de ungere! La modelele de peste 10 ani, procentul creste la 25%. Inexplicabil, pentru ca verificarea si completarea nivelului sunt operatiuni simple. Practic, la fiecare plin de rezervor ar trebui verificat nivelul uleiului.

Consumul normal variaza intre 0,1 si 0,3 litri la 1.000 km. Potrivit producatorilor, chiar si un litru! In manualul masinii se specifica ce tip de ulei trebuie folosit si cat timp trebuie asteptat de la oprirea motorului pana cand se face masurarea nivelului de ulei.

Caracteristicele uleiului de motor

  • ungere/lubrifiere: pentru reducerea frecării dintre piesele aflate în mișcare
  • răcire: a pieselor cu care intră în contact, mai ales a pistoanelor
  • curățare: a pieselor pe care se depun reziduuri ale procesului de ardere (ex. cilindri, segmenți, piston)
  • protecție împotriva coroziunii chimicea pieselor motorului
  • îmbunătățirea etanșeității(ex. prindere baie de ulei pe bloc, filtru ulei, etc.)
  • agent de forță, în cazul acționărilor hidraulice, mai ales în cazul distribuției variabile.

Cum descifram marcajele de pe ulei

Society of Automotive Engineers (SAE) este cea care a implementat denumirea si numerotarea de astazi. De aceea si vedem ca vascozitatea este trecuta ca si SAE 5W-30 de exemplu. Indicele SAE variaza de la 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 la 60 in prefixul denumirii. A doua parte din denumirea indicelui de vascozitate este formata din numerele 0, 5, 10, 15 si 25 cu sau fara litera W. Ceea ce sigur nu stia multa lume este faptul ca W vine de la Winter, adica iarna. Daca litera W este inclusa in denumire, inseamna ca prefixul acelei denumiri iti spune vascozitatea in conditii de iarna. Se mai numeste si indicele de pornire a motorului la rece.

Cu cat uleiul este mai gros si curge mai greu, cu atat codul SAE va fi mai mare. De exemplu, un ulei subtire va avea indicele de 0, 5 sau 10, iat unul de competitie, gros, special facut sa mearga la temperaturi inalte, va avea 60.

Tipuri de ulei de motor

Majoritatea uleiurilor sunt fabricate dintr-o baza de petrol hidrocarbonat realizat din titei, cu adaugire de aditivi care imbunatatesc diferite proprietati. Cea mai importanta trasatura a uleiului de motor este sa-si pastreze o vascozitate adecvata, destul de mica incat sa circule prin motor, dar destul de densa incat sa ramana ca o pelicula peste piesele metalice. Vascozitatea uleiului insa oscileaza, in functie de temperatura. Aceasta vascozitate este insa masurata cu ajutorul unui index universal care ne spune intre ce temperaturi isi pastreaza acel lubrifiant trasaturile neschimbate.

In functie de componenta, uleiul de motor poate fi de 3 feluri: mineral, sintetic si semi-sintetic.

  1. Uleiul mineral este un ulei in totalitate bazat pe substante alcaline extrase din petrol, fiind de fapt un fel de titei distilat in anumite conditii.
  1. Uleiul sintetic este un ulei fabricat in totalitate in laborator, numai din susbtante chimice sintetizate.
  1. Uleiul semi-sintetic este uleiul de mijloc ca si pret, fabricat dintr-un amestec de ulei mineral cu maximum 30% ulei sintetic.

Pe www.autonepos.ro gasesti o gama variata de uleiuri auto pentru autotusime, autoutilitare sau motociclete.

Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale.