Cat costa si unde se poate plati taxa de pod de la Fetesti Cernavoda
07/06/2017
Top 10 a celor mai valoroase marci auto din lume
12/06/2017
Arata tot

Azot versus aer in anvelope

Poate te-ai intrebat cum este mai bine pentru masina ta: sa folosesti azot sau aer in anvelope? Cei de la Fifth Gear au efectuat niste teste si iata ce au constatat:

Anvelopele umflate cu azot îşi păstrează presiunea constantă mai mult timp

Moleculele de azot trec mai greu prin pereţii anvelopei decât cele de oxigen. Aerul atmosferic are oricum 78% azot, dar cele 21 de procente de oxigen în timp „respiră” prin anvelopă, reducând presiunea. Cu azot, acest lucru se întâmplă ceva mai încet.

Citeste si: Rezistenta la rulare si clase de consum la anvelope

Anvelopele umflate cu azot au o creştere predictibilă a presiunii în funcţie de utilizare

Motivul pentru care se umflă cu azot pneurile din Formula 1, de la avioane şi alte echipamente de înaltă viteză este simplu: dilatarea azotului este uşor predictibilă, pentru că dacă un pneu este umflat 100% cu azot, se ştie dinainte ce presiune va crea acesta în roată la o anumită temperatură dată. Umflarea cu aer atmosferic aduce şi un procent variabil de apă, care nu permite prezicerea cu exactitate a creşterii presiunii în roată la o anumită temperatură dată.

Azotul este preferat pentru că este predictibil şi duce la performanţe constante, nu pentru că ar duce la performanţe mai bune.

Presiunea în roţile umflate cu azot creşte similar presiunii anvelopelor umflate cu aer, odată cu creşterea temperaturii

Concluzia la care au ajuns cei de la Fifth Gear în urma testelor de laborator a fost că, surprinzător, presiunea în anvelopele cu azot a crescut mai mult decât cea din anvelopele umflate cu aer în condiţiile creşterii temperaturii. Totuşi, asta ţine mai degrabă de puritatea azotului şi de procedura utilizată la umflarea roţilor, care să asigure lipsa contaminării cu apă a interiorului anvelopei (apa e cea care creează probleme, nu oxigenul).

Citeste si: Tot ce trebuie sa stii despre jantele auto

Degeaba umfli roţile cu azot, dacă acestea nu au fost curăţate cum trebuie, în prealabil, de apă

Dacă le umfli la un service specializat în roţi, n-ar trebui să ai astfel de probleme, dar atenţie, că în rest, la noi nu se acordă deloc atenţie curăţeniei interiorului anvelopei! Oricum ar fi, nu vei simţi diferenţa, în condiţii normale de utilizare.

Azotul uzează mai puţin structura anvelopelor decât aerul

Oxigenul din aerul atmosferic pompat în anvelope trece treptat prin structura acesteia, cauzând şi o oarecare oxidare a structurii metalice a anvelopei. De asemenea, umezeala din aerul atmosferic cu care e umflată anvelopa are acelaşi efect de uzură. Studiile arată că umflarea cu azot elimină practic acest neajuns. Nu vorbim totuşi de daune masive cauzate de oxigen, sau de beneficii palpabile în măsura în care o anvelopă e folosită totuşi doar câţiva ani. În fond, partea exterioară a anvelopei este expusă încontinuu la apă şi aer.

Citeste si: Ce este acvaplanarea si cum o putem evita

Azotul poate reduce, marginal, consumul de carburant

Conform studiilor, peste 70% dintre şoferi rulează cu anvelope care au presiunea sub cea optimă, tocmai din cauza scăpărilor de oxigen. Umflarea cu azot permite păstrarea mai mult timp a unei presiuni optime sau lejer mai crescute, cu efectul scăderii consumului de carburant.

In concluzie

Beneficiile folosirii azotului pentru pneuri sunt destul de reduse iar pretul versus aer ceva mai mare. In acest caz, totul se reduce la preferintele fiecarui sofer in parte.

Tudor
Tudor
Car addict. Ex BMW Driver. Autonapoca writter.

Like us on Facebook!

Urmareste-ne pe Facebook pentru cele mai recente stiri auto, poze si video.